aku anak missii(jururawat).....sempena hari Ibu....

sejak dilahirkn aku mmg ank kpd missi di klinik kerajaan.......ala....missi yg garang tu.....sape x knl....satu Ulu Tiram knl.....semasa aku kecil keluarga aku tinggal di kuarters klinik tersebut.....masa kanak2 aku byk menghabeskn dgn bermaen kejar2 bersama rakan2 di dalam klinik.....puas di halau pakcik dresser......tapi kami tetap berdegil......keadaan klinik yg sesak dgn pesaket2 memblhkn kami menyuruk di blakang punggung makcik2 yg sedang mengukur ketinggian n berat bdn mereka.....mmg taktik yg berkesan sbb aku blom pernah kne tangkap lg......walaubagaimanapn klinik tersebut ade seorg doktor je menyebabkn pesaket menjadi rmai n sesak......pd 1 ari sedang aku bermaen2 kejar-kejaran dgn anak pakcik attenden......tibe2 aku terlihat seorg perempuan yg lbey kurg sebaya dgn akak aku......badan dier pnoh berlumuran darah.....mmg cedera parah.....mungkin eksiden agaknye......doktor yg sedang cemas merawat akak tu pn tibe2 bergegas keluar.....sbb ade lg patient yg lbey trok......mungkin terlibat dlm kemalangan yg sama......kekurangan staff kt klinik tu menyebabkn akak tu terlantar keseorangan mengerang kesakitan.....kebetulan ambulans yg ade satu tu je pn pergi keluar menghantar pesaket ke hospital bsr........aku pn msk ke bilik tersebut......aku terdgr akak tu sebut "mak.....mak....mak..." kesian aku ngk akak tuh.....aku pn tanye.."saket ke kak?"....mmg soxlan bodoh tol.....da org tu nk separuh mati ade ke aku tanye saket ke x.....tp akak tu x jwb pape.....dier tros mengerang kesaketan n menyebut name "mak.....mak....mak..." aku yg x taw nk bwt pe pn aku genggam tgn akak tuh......terase sejuk.....dier yg kesaketan tu genggam tgn aku kuat2.....naek kebas gak tgn aku......aku cbe memberi sdkit smgt......."sbr ye kak.....jap lg doktor dtg la....thn sket ek kak".......dlm setenga jam doktor x msk2 lg merawat akak ni.....genggaman akak ni semaken lemah......da x sebut2 mak lg da.....aku pkir mungkin dier tdo kot atau pengsan.....sbb pnt agaknye......aku pn tros mengenggam tgn akak tuh.......smpai aku pn tertdo.....tbe2 aku dgr doktor msk....aku pn bgn n berdiri ke tepi utk bg doktor tu laluan.....setelah doktor tu memeriksa nadi akak tu......rupe2nye akak tu da xde.....rupe2nye selama sejam aku pegang tgn akak tu td rupenye tgn yg da x bernyawa.....aku lari carik mak aku....ketakutan atau pn terkejut barangkali.......aku cerita kn segala2nye pd mak.....mak phm....mak bcekn selawat n jampi pd air msk n bg aku minum......lega la sket......ingt x lg doktor yg keluar pergi merawat pesaket yg lbey parah tu???rupe2nye tu adalah mak akak tu.....dua2 di sahkan meninggal kerana cedera parah akibat kemalangan jln raya.....smpai di penghujung nyawa akak tu pn dier maseh ingt mak dier lg.....kte yg sehat2 walafiat ni ingt ke mak kte???wallahualam.....sekian......

6 pandangan...:

Anonymous said...

saya sayang mak saya..

Azri Haris said...

sape kau???

::The Spinning Wheel:: said...

sob..sob..sob...sedihnye..

pe lg bear! hang blaja rajin2, g jadi doctor kat ulu tiram tu naa..amin!

Izham Ismail said...

selamat hari ibu

loOkinoomz said...

tragis btul cerita..huhh

innalillahi wa inna ilaihi raji'un...
kasih ibu sampai ke syurga
ameen

Azri Haris said...

kay: xnk aku keje kt tiram....nnti org knl anak missi garang....haha

am: kte tunggu hari bapak plak nnti...

maznah: btol tu....sbb tu syurga letaknye di bwh tapak kaki ibu....